Dünyanın tüm sektörleri gelişen teknoloji nedeniyle değişime uğruyor. Tüketicilerin beklentilerine cevap verebilmek için yeni teknolojileri takip etmek temel bir zorunluluk haline geliyor. Finans sektörü de bir istisna değil ve bu çağrıya yanıt vermek durumunda. Bankacılık, yeni teknolojileri en hızlı benimseyen ve adapte olan sektörler arasında yer alıyor. Peki teknolojiye yapılan pek çok yatırımın bankacılık ve finans endüstrisi üzerinde nasıl bir etkisi var? Yenilikçi teknolojiler ne gibi fırsatlar sunuyor? Müşteri deneyimi bundan nasıl etkilenecek? GTech olarak bu yazımızda, yeni nesil bankacılık teknolojilerine ve trendlerine sizin için ayrıntılı bir bakış attık.

Değişime öncülük eden teknolojilere geçmeden önce BigTech ve FinTech kavramları üzerinde durulmasında yarar var. BigTech, bilgi teknolojisi endüstrisindeki en büyük ve baskın Apple, Amazon, Facebook ve Google gibi şirketleri nitelendirmek için kullanılıyor. Dünyadaki insanların büyük kısmı bu şirketlerin bir veya birkaçının ekosistemi içinde yer alıyor. Bu firmaların finans sektöründe rol alması ve Apple Pay, Google Pay gibi sistemlerin ortaya çıkması bankacılık sektörünü rekabette geri kalmamaya zorluyor. Bunun sonucu olarak da FinTech’ler ile karşılaşıyoruz. Fintech, İngilizce’deki financial technologies (finansal teknolojiler) kelimelerinin iç içe geçmiş hali olarak ifade edilebilir. Bankacılık ve finans hizmetleri için geliştirilen özel yazılımlar, yeni nesil bankacılığın kapılarını açıyor.

FinTech’ler ve Getirdikleri Yeni İş Modelleri

FinTech’ler bankaları değişen müşteri ihtiyaçları doğrultusunda geleneksel ürünlerin dışına çıkmaya teşvik ediyor. Ticaret savaşındaki kazananı belirleyici olacağı düşünülen FinTech’ler, daha geniş bir müşteri tabanına ulaşma yolunda dijital kanalların uzmanlıklarını getiriyor. Mobil ödemeden sigortaya kadar birçok alanda yenilikçi süreçlere odaklanıyor, getirisi yüksek alanları hedefliyorlar. Teknolojinin gücünü arkasına alan FinTech’ler bankalar ile anlaşmalar imzalayarak, hem teslimatı hem de kişiselleştirmeyi bir adım öne taşımak için yeni mobil uygulamalar ve artırılmış gerçeklik ve ses özellikli çözümler deniyorlar.

Geleneksel Bankaların Dijitalleşmesi

Özellikle 2020 yılında yaşam şeklinin değişmesi ile hızlanan bu trend, aslında Z kuşağının etkisiyle birkaç yıldır etkisini artırmıştı. Son yıllarda sadece online ortamda var olan bankaların da sayısında artış oldu. Üstelik ana bankacılık hizmetlerinin yanında yeni nesil ve farklı servisler sunabiliyorlar. Dijital bankalar, fiziksel şubeleri olmayışı ile maliyetleri düşürdüğünden, geleneksel bankacılığa ciddi bir rakip konumundalar. Üstelik müşteri deneyimi ve operasyonel verimlilik, dijitalleşme sayesinde büyük veri ve veri analizi ile sağlandığından oldukça yüksek.

Yapay Zekâ ve Makine Öğrenimi

Finansal servislerdeki gelişimin ardında yapay zekâ ve makine öğrenimi bulunuyor. Bankacılık ve finans sektörü belki de en zengin ve kullanılabilir veri setine sahip sektör. Veri ambarları ve iş zekâsı çözümleri, bankaların milyonlarca veriyi doğru sınıflandırmasını ve değerlendirmesini sağlıyor. Çok karmaşık sorunlar kolayca çözülebiliyor, kesin analizler sayesinde riskler daha iyi değerlendiriliyor, öngörüler daha iyi yapılıyor. Hatta anomalilerin kolay tespiti ile sahtekarlıkların önlenmesinde büyük oranda önlem alınabilmiş durumda.

Robotlar ve Sesli Asistanlar

Müşteri deneyimine direkt olarak yansıyan yeni nesil bankacılık teknolojileri arasında yapay zekâ destekli chatbotlar ve soruları anlayıp yanıt verebilen sesli asistanlar var. Müşteriler artık sorularına cevap almak için telefonda beklemek istemiyor. Çağrı merkezlerinin işini 7/24 ve hızlı bir şekilde gerçekleştirebilen robotlar hem efektif hem de personel çalıştırmaya göre daha az maliyetli. Müşteri kaçırmamaya odaklanan işletmeler için olmazsa olmaz bir çözüm şekli. Bunun yanında Siri, Google ve Alexa gibi sesli asistanlara olan kullanıcı güveninin arttığını biliyoruz ve sektörde daha fazla karşımıza çıkmasını bekleyebiliriz.

Sürtünmesiz Müşteri Deneyimi

Bankacılık seköründe öne çıkan konulardan biri de sürtünmesiz müşteri deneyimi sağlamaktır. Peki bu ne anlama geliyor? Basitçe, müşteriler henüz bir sorun yaşamadan, yaşasa da bankayı aramasına gerek kalmadan bir sorunu çözmek demektir. Dijital dönüşüm ışığında sürtünmesiz müşteri deneyimi, müşterilerin işlemlerini yaparken şubeye en az uğramasını gerektirecek şekilde altyapı sağlanması ile başlar. Ardından, dijital kanallar arası veri konsolidasyonu sağlanarak, müşterinin dilediği platformda hızlı geri dönüş ve çözüm alması sağlanır. Önemli bir nokta, müşteri tarafındaki operasyon adımlarının tekrar etmeyen ve yumuşak bir şekilde ilerlemesinir. Örneğin, kimse bir para transferi sırasında kimlik bilgilerini birden fazla kez girmek istemez. Sadelik ve güvenlik arasındaki dengenin yakalanması çok önemlidir. Fakat günümüzde bu da yeterli değildir. Büyük Veri platformlarının yardımı ile operasyonlarda gerçek zamanlı izleme sağlanır, anomaliler tespit edilir. Sistemde tekrar eden aksaklıklar varsa kolayca fark edilir.Hatalar veya suistimal durumlarında otomatik olarak ilgili birim uyarılır. Bu sayede müşteri şikayetleri azalır, işletmeye olan güven artar.

IoT (Nesnelerin İnterneti)

Günlük yaşamın bir parçası haline gelen nesnelerin interneti IoT, nesneler ve insanları bağlamaya devam ediyor. Sıradan bir günde başına “akıllı” getirilmiş yeni bir eşya adı ile karşılaşmanız işten bile değil. Mobil bankacılığa güven artıyor, finansal faaliyetler otomatikleşerek müşteri deneyimi daha ileriye taşınıyor. Elektronik cihazların yanında artık arabalar ve binalar dahi ekosisteme katılmış durumda. En çok büyüyecek pazarlardan birisi de IoT olarak tahmin ediliyor.

Anlık Ödeme Teknolojileri

Anlık ödemeler, saat ve gün farkı olmaksızın, kullanıcıların elektronik işlem ve transferlerini yapabilmesini sağlayan teknolojilerdir. Bu teknolojiler, kullanıcıların her cihazdan ve her yerden hem de gerçek zamanlı olarak transfer yapmalarına ve ödeme almalarını mümkün kılar. Bankalar bu sistemlere API’lerin entegre edilmesine imkân verebilir, ulaştığı kitleyi artırabilir ve yeni büyüme fırsatları yakalayabilirler.

Hedefe Yönelik Ödül ve Fırsat Sistemleri

Büyük veri ve veri analizinin getirdiği fırsatlardan biri de tüketici davranışları hakkında başarılı öngörüler yapabilmektir. Bu teknolojileri kullanan bankalar, milyonlarca müşterisinin para harcama trendlerini, uygun hesap veya kredi kartı seçiminin ne olması gerektiğini müşterilerinden daha iyi bilebiliyor. Müşteri sadakatinin de artırılmasına yardımcı olacak şekilde, tüketicilerin ihtiyaçları saptanarak ilgili kategorilerde fırsatlar ve hediye kampanyaları doğru hedefe sunulabiliyor.

Finansal Kuruşlar ve Siber Güvenlik İhtiyacı

Teknoloji ve internet kullanımı beraberinde siber tehdit riskini getiriyor. Çok hızlı gelişen teknolojiler, üçüncü tarafların desteğine daha çok başvurulması, nesnelerin interneti ve ülkeler arası veri değişimleri nedeniyle dışa açılım gittikçe artıyor. Bu artış beraberinde güvenlik endişesi getiriyor. Bu yüzden de kuruluşlar siber güvenlik önlemleri almak için yatırım yapıyor.

Teknoloji, müşteri davranışlarını şimdi her zamankinden daha çok değiştiriyor. Bankacılık alanı da bunun direkt etkisinde bitmeyen bir dijital dönüşüme zorlanıyor. Gelişmiş analitik yapılar kurgulamak ve dijital teknolojilere ve yeni dağıtım platformlarına adapte olmak belki de hiç bu kadar önemli olmamıştı.
GTech, finans sektöründe yenilikler yaratan ürünler ve çözümlerle hızlı stratejik kararlar almanızı sağlıyor. GTech Finansal Servisler ekibi, sahip olduğu derin saha tecrübesi ile müşteri ihtiyaçlarına uygun önerileri sunarken, teknolojiye yön veren ürünler geliştirir:

  • Symphony Banking – Ana Bankacılık Çözümü
    Symphony Banking Uygulaması, tüm bankacılık gereksinimlerinizi karşılayan, doğru kurgulanmış mimari altyapısı ile kolay entegrasyon yeteneğine sahip, uçtan uca bir bankacılık uygulamasıdır. Çoklu dil desteği ve bulut altyapı uyumluluğu sunar. Düşük maliyeti ve kolay entegrasyon yeteneği ile tamamen müşteri odaklı bir bankacılık uygulamasıdır. Daha düşük maliyetler ile elde edilecek rekabetçi fiyatlar sayesinde pazar payının geliştirerek banka kârlılığının artması sağlanır.
  • Magic Reports
    Resmî kurumlara iletilen raporların tek bir finansal veri modeli üzerinde hazırlanarak tüm gereksinimlerin sağlandığı Yasal Raporlama ürünüdür. Raporların tam otomasyon içinde hazırlanması ve bu süreç içinde tüm iş, denetim, süreç gereksinimlerinin bir arada karşılanmasını sağlar. Ayrıca farklı raporlama ve analiz gereksinimleri için de kullanılabilecek bir platform sunar. Hataları en aza indirir, zaman ve güven kazandırır.
  • Profit 4.0
    Ürün ve hizmet kârlılığının takip edilmesini sağlayan ve karar vericilere öneriler sunan Kârlılık Analiz Çözümüdür. Veri entegrasyonu, günlük karlılık izleme olanağı, bankaların alacağı stratejik kararlarda baz alınabilecek detay raporlar ve müşteri ve hesap bazlı kârlılık sunar.
  • Smartbank
    Bankacılık sektöründe gerçek zamanlı aksiyonlarla “Sürtünmesiz Müşteri Deneyimi” sağlayan Büyük Veri Platformudur. Bankacılık hizmetlerinde müşteri memnuniyetini artıran Smartbank, müşteriye, doğru zamanda, doğru çözümü anlık olarak sağlar ve değerlendiremediği fırsatları daha etkin sunar.

İhtiyacınız ne olursa olsun, sektörde öne geçmek için demo talebinde bulunabilir ve merak ettikleriniz için GTech ile iletişime geçebilirsiniz.