Yapay zeka, makinelerin insan benzeri görevleri gerçekleştirmesini, deneyiminden öğrenmesini, yeni girdilere uyum sağlamasını mümkün kılan sistemlerdir. Yapay zeka ile temelde insan yetkinliklerinin geliştirilmesi ve bunlara katkı sağlanması amaçlanır. Şirketler ise yapay zekayı sektöre de bağlı olarak, müşteri hizmetlerinden tedarik zinciri yönetimine çeşitli alanlarda kullanıyor. GTech olarak bu yazımızda genel hatlarıyla yapay zeka sistemini açıklayarak şirketlere sağladığı katkılardan söz ettik.

Yapay Zeka Nedir?

Yapay zeka, en basit şekilde belirli görevleri yerine getirmek için insan zekasını taklit eden ve topladıkları bilgileri yineleyerek kendilerini geliştirebilen sistemler olarak tanımlanır. Yapay zekayı günümüz teknoloji sistemlerinden ayıran en önemli özellik insan zekasını taklit edebilmesidir. Bu sistem, var olan durumları gözlemleyerek daha önceden belirlenen parametreler doğrultusunda ilgili durumu işler ve buna yönelik bir tepki verir. Bu süreçte, yapay zeka duruma ilişkin verileri hızlı, yinelemeli ve akıllı algoritmalarla birleştirilerek işler.

Yapay Zekanın Tarihi

1956’da ortaya atılan yapay zeka terimi veri hacimlerinin artması, algoritma ve hesaplamaların gelişmesi gibi bilim ve teknoloji alanındaki ilerlemeler ile günümüzde daha popüler bir hale geldi. İlk dönemlerinde, yapay zekaya yönelik çalışmalar problem çözme ve sembolik yöntemler gibi konular ile ilişkilidir. Sonraki dönemlerde ise makine öğrenmesi ile gelişen yapay zeka günümüzde konuşmayı, görüntüleri ve verileri tanıma, tahminlerde bulunma gibi işlemleri yerine getirebilmesini sağlayan derin öğrenme ile gelişmeye devam ediyor.

Yapay Zeka Nasıl Çalışır?

Yapay zeka, büyük ölçekli verileri akıllı algoritmalar ve yinelemeli işlemleme ile birleştirerek çalışır. Bu süreçte, işlemlenen verilere ait desen veya özellikler yapay zekanın otomatik olarak öğrenmesini sağlar. Çeşitli işlevlere sahip yapay zeka farklı yöntem ve teknolojiler ile birlikte çalışır. Söz konusu yöntem ve teknolojiler şu şekilde özetlenebilir:

> Makine Öğrenimi: Yapay zeka makine öğrenimi ile analitik modeller oluşturmayı otomatikleştirerek ayrı bir programlama işlemi gerekmeden sinir ağları, istatistik, fizik yöntemlerini kullanarak verideki içgörüleri bulabiliyor.

> Yapay Sinir Ağı: Yapay zeka sayesinde harici girişlere yanıt vererek bilgilerin işlenmesini ve aralarında bilgi aktarımı olan birimlerden oluşan yapay sinir ağlarını içerir. Bu yöntem ile yapay zeka birimler arasındaki bağlantıları bularak birden çok geçiş ile tanımlanan verilerden anlam çıkarabiliyor.

> Derin Öğrenme: Yapay zeka bu yöntem ile pek çok veri birimine ait karmaşık modeli öğrenmek için gelişmiş hesaplama ve eğitim tekniklerinden yararlanır. Bu süreçte, çok sayıda işlem birimi katmanı ile büyük sinir ağlarını kullanır.

> Bilişsel Hesaplama: Bu sistem yapay zekanın insan benzeri bir etkileşimi makinelere aktarılmasını sağlar. Bilişsel hesaplama ile yapay zekanın görüntüleri, konuşmaları, verileri yorumlama ve ardından bunlara tutarlı geri bildirimler vermesi sağlanır.

> İleri Algoritma: Bu sistem yapay zekanın daha fazla veriyi daha hızlı ve birçok seviyede analiz etmesini sağlıyor. Ayrıca, ileri algoritma karmaşık sistemleri anlamak, nadir yaşanan senaryoları tanımlamak ve optimize etmek için kullanılır.

> Grafik İşlem Birimleri: Yapay zekanın yinelemeli işlem yapabilmesi için ihtiyaç duyduğu hesaplama gücünü sağlayan grafik işlem birimleri sinir ağlarının eğitilmesini sağlar.

Yapay Zeka Neden Önemli?

Günümüzde şirketler için çok daha önemli bir role sahip olan verilerden yapay zeka sayesinde en iyi şekilde yararlanılması mümkün oluyor. Yapay zeka, daha fazla ve daha derin veriyi birçok katmana sahip sinir ağlarını kullanarak analiz eder. Ayrıca, söz konusu derin sinir ağları sayesinde yapay zeka ile ortaya konulan analiz sonuçlarının geçerliliği ve güvenilirliği oldukça güçlü oluyor. Algoritmaları da kendi kendine öğrendiği için benzersiz verilerin değerlendirilmesi yapay zeka ile kolayca gerçekleştirilebilir.

Yapay Zeka Şirketlere Nasıl Katkı Sağlar?

Yapay zeka sahip olduğu işlevleri ve kullanım alanlarıyla birlikte sektörel olarak farklılık gösterse de şirketlere sunduğu belirli avantajlar bulunur. Yapay zeka şirketlerin hedef ve stratejilerine yönelik karar süreçleri için sunduğu öneri ve veriler ile katkı sağlayarak her geçen gün artan rekabet ortamında şirketlerin bir adım önde olmasını sağlar. Bununla birlikte, yapay zekanın şirketlere sağladığı diğer katkılar şu şekilde sıralanabilir:

  • İş süreçleri otomatikleşir.
  • Verimliliği artırır ve maliyetleri düşürür.
  • Satış oranlarını yükseltir.
  • Ürün veya hizmet kalitesini artırır.
  • Tedarik zinciri ve lojistik gibi iş süreçlerinin optimizasyonunu sağlar.
  • Müşteri memnuniyetini, bağlılığını ve deneyimlerini iyileştirir.
  • Daha verimli ve gelişmiş iş gücü tahsisi sağlar.
  • Kişiselleştirilmiş pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesine yardımcı olur.

Yapay zeka günümüzde halen yeni ve karmaşık bir teknolojidir. Bir şirketin yapay zeka sistemlerinden en iyi şekilde yararlanabilmesi için buna yönelik çözümlerinin oluşturulması ve yönetilmesi konusunda uzmanlığa ihtiyacı vardır. Başarılı bir yapay zeka yönetimi için şirketlerin doğru araçlar ile süreçleri ve yönetim stratejilerini uygulaması gerekiyor.

GTech Büyük Veri ve İleri Analitik uzman ekibinin yapay sinir ağları ve uygulamalarına yönelik farklı algoritmalar ve farklı veri setleri ile oluşturulan modeller hakkında ayrıntılı bilgi için Yapay Sinir Ağları ve Uygulamaları – 1, Yapay Sinir Ağları ve Uygulamaları – 2 ve Yapay Sinir Ağları ve Uygulamaları – 3 yazı dizisini inceleyebilirsiniz. Ayrıca, şirketinizin iş süreçleri için yararlanabileceğiniz yapay zeka çözüm ve hizmetleri hakkında bilgi almak için bizimle iletişime geçebilirsiniz.