İş Zekâsı Çözümleri İçin Dashboard Tasarımı Nasıl Olmalı?

İş Zekâsı Çözümleri İçin Dashboard Tasarımı Nasıl Olmalı?
27 Kas 2020

İş Zekâsı Dashboard’u Nasıl Tasarlanmalıdır?

İçinde bulunduğumuz Big Data dünyasında, iş zekâsı çözümleri için dashboard, yani gösterge panellerine duyulan ihtiyaç inkâr edilemez. Dashboardlar birden çok veri kaynağından akan verileri organize eder ve görselleştirir. Firmalar, ilgili kullanıcılara doğru öngörüler veren bir merkezi sistemin önemini unutmamalıdır. Dashboard kullanıcı için kolay ve anlaşılır olmalı, ilgili metrikler arasındaki paralellikleri göstermeli, eğilimleri belirlemelidir. Bu sayede firmaların problem çözmelerine, doğru karar vermelerine ve iyi öngörülerde bulunmalarına yardımcı olur.

Dashboard Tasarımında Bağlam Önemlidir

Net ve anlaşılır bir dashboard tasarımı kullanıcıları ve firmayı doğrudan etkiler. Tasarım prensipleri iş zekâsı çözümlerinde doğru uygulandığında, kullanıcı etkileşimi ve firmaların sağladığı fayda azami düzeyde olur. Son kullanıcının alacağı verimi artırmak için önemli veriyi öne çıkarmalı ve bu veri için bağlamı belirtmek gereklidir. Çünkü veri tek başına her zaman doğru anlaşılmayabilir. Doğru bağlamın sağlanıp, görüntüleyenin bir sayının iyi mi kötü mü olduğunu tek bakışta anlaması elzemdir.

İş Zekâsı Dashboard’unda Neler Yer Almalıdır?

Genellikle farklı sektörler ve firmalar kendilerine özgü gösterge paneline ihtiyaç duyarlar. Buna karşın, perakende ve sigortacılık sektörü gibi ortak veri setlerinin uygulandığı sektörler de bulunmaktadır. Örneğin, perakende sektöründeki her firma, tarih bazında harcamalarını, satışlarını, bütçesini ve karlılığını görmek isteyecektir. Firmanın ihtiyacını doğru karşılayacak olan dashboardu belirlemek için, KPI’lar önceden bilinmeli, firmanın yaşadığı sorunlar ve yakalamak istediği fırsatlar üzerinde beraber çalışılmalıdır.

Dashboard Tasarımı Yaparken Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar

  • Kısa ve Öz Olmalıdır

İş zekâsı için kullanılacak göstergeler yukarıdan ve daha genel bir bakışla incelendiğinden, her veri setini dashboard üzerinde göstermek iyi bir seçim değildir. Bunun yerine anahtar göstergeler seçilmeli, kullanıcıların neyin olup bittiğini kolayca anlayabileceği sade bir tasarım dili seçilmelidir.

  • Öncelikler İyi Belirlenmelidir

Eldeki veri her zaman, tek seferde ve tek ekranda gösterilebilecek olandan fazladır. Örneğin, kullanıcılar için en önemli 5 veya 10 KPI seçilip kullanılabilir. Diğer ayrıntılar için ikincil dashboardlar düzenlenebilir.

  • Görsel Anlamda Düzenli Olmalıdır

Kullanıcıların istenilen şekilde etkileşim kurabilmesi için sezgisel bir tasarım dili kullanılmalı, sayfayı tarayan kişi saniyeler içinde neye baktığını anlamalı ve sorularına cevap bulabilmelidir.

  • Şekil ve İkonlarla Desteklenmelidir

Kullanıcılar grafikleri ve ikonları, düz yazıya kıyasla daha çabuk algılar. Örneğin, tahsilat ile ilgili bir kısma dolar işareti koymak, kullanımı pekiştirecektir.

  • Veri Setleri Doğru Biçimde Görselleştirilmelidir

Kimse asla değişmeyen bir grafiğe bakmak istemeyecektir. Kullanıcıların verilerden yanlış çıkarım yapmaması için veri seti özelinde bir biçimlendirme yapılmalıdır. Örneğin trendin takibi için çizgi grafik, karşılaştırma içinse çubuk grafik kullanılması gibi…

  • Renkler Etkin Kullanılmalıdır

Önemli veri setlerini vurgulamak veya göstergelerin daha rahat okunması için doğru renkler seçilmelidir. Herkesin aşina olduğu karşılaştırma senaryolarında yeşilin olumlu, kırmızının olumsuz anlam taşımasını örnek verebiliriz.

Amacına uygun tasarlanmış, kolay anlaşılır ve kullanıcıların ihtiyaçlarını karşılayan dashboard tasarımları, firmalara başarı yolunda hayati verileri ulaştırır. İyi düşünülmüş bir dashboard, kullanıcıya bir hikâye anlatır. Kullanıcılar da bu sayede anlam ve sonuç çıkarırlar. Modern dünyada, firmaların karar süreçleri için veri ambarı ve iş zekâsı çözümlerinden daha büyük bir değer yoktur. GTech, analitik perakendecilik çözümü Wiseboard Retail ve analitik sigortacılık çözümü Wiseboard Insurance ile KPI’larınızı anlık görüntülemenizi, operasyonlarınızı daha sağlıklı yönetmenizi sağlar. GTech çözümlerinin sektöre özel yarattığı değerler ile ister bilgisayar ister mobil cihazlardan verilerinizi daha kolay takip edin. Sorunları daha hızlı çözerek zamandan tasarruf ederken, bir yandan da doğru analizler ile maliyetlerinizi azaltın. Daha fazla bilgi almak ve demo talebinde bulunmak için bizimle iletişime geçebilirsiniz.